Sunday, July 19, 2009

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

συνέχεια απο εδώ
Image Hosted by ImageShack.us
ΤΑ ΝΕΑ 14/11/2008 
ΟΙ ΠΛΗΓΕΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
¨Εφτιαξαν υπερσύγχρονο ένα άδειο μουσείο
 
ΤΑ ΝΕΑ 14/11/2008
Ένα κτίσμα αμφίβολης αρχιτεκτονικής, μνημείο κακογουστιάς, διαπλοκής και επιπολαιότητας.
Πρόκειται για ένα τερατούργημα 8.000m2 (8 στρμ) με τεράστιους όγκους μπετόν με ελάχιστους εκθεσιακούς χώρους, ασφάλτινα parkings και πολλούς χώρους που δεν χρειάζονται στην Πόλη και στο μουσείο όπως αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, αμφιθέατρο, χώρο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, πωλητήρια, μπαρ, εργαστήρια, αποθήκες γραφεία κ.α.
Η κατασκευή παραβίασε τη σύγχρονη αντίληψη που θέλει την Αρχιτεκτονική στην υπηρεσία της κοινωνίας. Οι εμπνευστές του χρησιμοποίησαν αναληθή επιχειρήματα για την Κοινοτική του χρηματοδότηση.
Δημιουργεί σοβαρές αντιφάσεις με την νεοκλασική αρχιτεκτονική που κυριαρχεί στα δημόσια κτίρια της Πόλης (Δημοτικό Θέατρο, Δικαστικό Μέγαρο, Παλιό Νοσοκομείο κ.α.) και με τα κτίρια ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής που έχουν διασωθεί και αναπαλαιωθεί τα τελευταία χρόνια.
Eίναι ένα κτίριο - μουσείο που δεν έχει τίποτα το Ελληνικό.
Κατέστρεψαν τον Κήπο του Πρακτικού Γεωργικού Σχολείου Πατρών (55 στρ που βρίσκονται στο δομικό ιστό της Πόλης) που μαζί με το Κτήμα του Ινστιτούτου Προστασίας Φυτών (25 στρμ – 1500 δένδρα) αποτελούσαν το δεύτερο σημαντικό «πνεύμονα» πρασίνου της Πόλης μετά το Αλσύλλιο.
Ισχυρίστηκαν ότι θα εκθέσουν το σύνολο των ευρημάτων των Νομού ενώ γνωρίζουν ότι η σύγχρονη αρχαιολογική αντίληψη θέλει τα εκθέματα να εκτίθενται στον τόπο που αποκαλύπτονται αγνοώντας και τις τοπικές κοινωνίες που δεν θα επιτρέψουν την αρπαγή τους και τη μεταφορά τους.
Κατασκευάστηκε κύρια να μη "χαθούν" 8 ΔΙΣ δρχ κοινοτικής χρηματοδότησης και σε μια περιοχή που τότε που επελέγη (1986) βρισκόταν στην περιφέρεια της Πόλης ενώ σήμερα είναι μια ιδιαίτερα επιβαρυμένη περιοχή κυκλοφοριακά και οικοδομικά.
Σκόπιμα δεν επέλεξαν εναλλακτικές λύσεις που υπήρχαν.
Δεν ήταν σε θέση να αντιληφθούν ότι η «δομή» της Πόλης μεταφέρεται, διαφορετικά γιατί να γίνει η κατασκευή των δύο παρακαμπτήριων οδών και η κατασκευή του Νέου Δικαστικού Μεγάρου στην περιοχή των Συνόρων, υπονοώντας ότι τα πλεονεκτήματα από την κατασκευή το Μουσείου θα χαθούν για την Πόλη αν αυτό κατασκευασθεί σε μία άλλη περιοχή.
Υπήρχαν και υπάρχουν πολλοί, κυρίως εμπλεκόμενοι με την κατασευή του μουσείου, που επιχειρηματολογούσαν υπέρ αλλά δεν κάνουν το ίδιο όταν τους ρωτούν γιατί δεν έγινε σε μιά άλλη περιοχή και μάλιστα με μεγαλύτερο περιβάλλοντα χώρο.
Ετοιμάζονται για εγκαίνια και άλλα φαιδρά ενώ γνωρίζουν ότι το Υπ. Πολιτισμού χρωστάει στην Πόλη και τους πολίτες της εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και οι απολυμένοι ξεπερνούν τις 3500, πολλοί εκ των οποίων εργάστηκαν και γιά το μουσείο Πατρών.

ΥΓ: κάθε πόλη και μουσεό κα΄θε χωρίο και γυμναστήριο
Η αρχαιολογία εκτρέπεται από τους σκοπούς της γιά να εξυπηρετήσει το παιχνίδι της εθνικής επιβεβαίωσης, γιά να αντληθούν κοινοτικά κονδύλια,...

Labels:

7 Comments:

At 22 July, 2009 , Blogger Δημήτρης said...

Τάσο,
πιστεύω ότι τα δημόσια κτίρια πρέπει να σχεδιάζονται λαμβανοντας υπόψη την αρχιτεκτονική παράδοση της πόλης αλλά και τις σύγχρονες οικιστικές της ανάγκες. Το συγκεκριμένο κτίριο δε νομίζω ότι πληρεί τις προηγούμενες προϋποθέσεις.
Περιμένω να ανοίξει για να μιλήσω και για τα εκθέματά του. Εξάλλου ένα μουσείο γίνεται μεγάλο μόνο απ' αυτά.
Η χωροθέτησή του δε γνωρίζω με ποια κριτήρια έγινε. Όσο για τη χρηματοδότηση του και τα υπόλοιπα που αναφέρεις....
Κλείνοντας να σε συγχαρώ για τη δηκτική και δυναμική παρέμβαση σου στο συγκεκριμένο θέμα, παραμονές εγκαινίων, την ώρα δηλαδή που θα μας "ζαλίσουν" με επαίνους και κολακείες.

 
At 24 July, 2009 , Blogger ΤΑΣΟΣ said...

Δημήτρη καλό απόγευμα.

Σε ευχαριστω γιά το πολύ πετυχημενο σχόλιό σου.

Δημήτρη είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα κινείται ότι έχει σχέση με μπετόν εξοπλισμό και εξοπλισμούς και όλα τα σχετικά,

Τα φυτά και τα δένδρα δεν κοστίζουν κατά συνέπεια δεν έχουν και ενδιαφέρον.

Εχω την εκτίμηση αν είχαν κατασευάσει στο Παρίσι ενα τέτοιο Μουσείο και σε ένα τέτοιο χώρο θα είχαν κρεμάσει και αυτούς που αποφάσισαν και αυτούς που το σχεδίασαν και το κατασεύασαν

 
At 06 November, 2009 , Blogger Pollux said...

Νομίζω ότι η κριτική που ασκείται στο νέο μουσείο είναι υπερβολική και κακόπιστη. Πρώτον αρχιτεκτονικά παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και η παραμονή του επισκέπτη στους χώρους του είναι ιδιαίτερα ευχάριστη αφού φυσικό φως διαχέεται παντού και δεν υπάρχει η πνιγηρή αίσθηση των παραδοσιακών μουσείων. Δεύτερον, το μουσείο αυτό είναι ένα επίτευγμα με βάση και τον κινούμενο σε λογικά πλαίσια προυπολογισμό του, το οποίο έγινε εξ ολοκληρου αξιοποιώντας το ελληνικό αρχιτεκτονικό δυναμικό. Τρίτο η θέση του είναι ιδανική. Βρίσκεται στην είσοδο της πόλης με εξαίρετο περιβάλλοντα χώρο και μάλιστα σε απόσταση αναπνοής από τη Ρωμαική γέφυρα και σε αποσταση περιπάτου από το πολύ αξιολογο Μυκηναικό νεκροταφείο Βούντενης από το οποίο προέρχονται πολλά από τα ευρήματα. Δίνεται έτσι η δυνατότητα μελλοντικά διαμόρφωσης εκπαιδευτικών δράσεων και ενός αρχαιολογικού και πολιτιστικού περιπάτου που θα συνδέει μουσείο Βούντενη, γέφυρα και θάλασσα με παραποτάμιο μονοπάτι επί του Μειλίχου. Στον περίβολο του μουσείου δεν υπήρχαν δέντρα παρά γιγαντιαίες διαφημιστικές πινακίδες και καλαμιές όπως και ένας χώρος άναρχης στάθμευσης. Αν μάλιστα ακολουθηθεί ο σχεδιασμός και τα παρακείμενα οικόπεδα μετατραπούν σε πάρκα πολιτισμού τότε αντιλαμβάνεστε το περιβαλλοντικό όφελος. Τρίτο από που προκύπτει ότι κυρίαρχο αρχιτεκτονικό στοιχείο των δημόσιων κτηριων είναι ο νεοκλασικισμός; Από το κτήριο της νομαρχίας, του Λιμενικού ταμείου, της Αστυνομιας, των ΕΛΤΑ και τα λοιπά άχαρα και εκτρωματικά οικοδομήματα; Το μουσείο προσθέτει αρχιτεκτονικά σε μια πόλη που κυριαρχούν άχαρα υποπροιόντα του μπετόν αρμέ. Τέλος δεν έχει γίνει κανενός είδους λαφυραγώγηση από την επαρχία. Στο μουσείο εκτίθενται θησαυροί της Πάτρας και της επαρχίας Πατρών. Ευρήματα της Αιγιαλείας βρίσκονται στο μουσειο Αιγίου. Εξάλλου δεν υπάρχει ιδανικότερος χώρος για έκθεση ευρημάτων από το μουσείο της πόλης στην οποια διαμένουν πλέον των 2/3 των κατοίκων του νομού. Θα ήταν μάλλον ασύμφορο να κατασκευαζόταν μια αρχαιολογική συλλογή με μηδενική επισκεψιμότητα δίπλα σε κάθε αρχαιολογικο χώρο. Κλείνοντας θεωρώ την τοποθεσία ως ιδανικότερη στην Πάτρα και το νέο μουσείο ως σπουδαίο πλεονέκτημα της πόλης.

 
At 07 November, 2009 , Blogger ΤΑΣΟΣ said...

Δεν γίνεται κατανοητό γιατί όλα αυτά τα πλεονεκτήματα που αναφέρετε δεν θα μπορούσαν να εμφανιστούν με την κατασκευή του μουσείου σε άλλη θέση.

Γιατί να γίνει στην είσοδο της Πόλης και μάλιστα χωρίς άμεση πρόσβαση?

Για το αν έπρεπε να γίνει ένα σύγχρονο η κλασικό κτίριο τα επιχειρήματα είναι τα ίδια με εκείνα που επικράτησαν για την κατασκευή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Ακαδημίας, των Προπυλαίων της Βουλής, της Βιβλιοθήκης κ. άλ.

Υπερβολική κριτική ίσως κακόπιστή γιατί?
Κάποιο λόγο για κακόπιστη κριτική θα είχαν αυτοί που έχασαν την "αρχιτεκτονική εργολαβία".


Εχει γίνει σαφές τα τελευταία χρόνια ότι τα δημόσια αγαθά πρέπει να ευτελίζονται έτσι ώστε να υποβαθμίζεται η αξία τους στη συνείδηση του πολίτη και να είναι εύκολη η ιδιωτικοιησή τους (Ολυμπιακή, ΟΤΕ κ. άλ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αν στον Κήπο είχαν επενδύσει ελάχιστρα χρήματα θα ήταν δύσκολο να τον καταστρέψουν. Μην ξεχνάτε ότι και τα καλάμια και το έδαφος που υπήρχε εκεί ήταν ευεργετικά και γιά το μικροκλίμα της περιοχής και της Πόλης και φυσικά για τους κατοίκους της.

Ευχαριστώ για το προσεγμένο σχόλιό σας.


ΥΓ Αν ανατρέξετε στον τοπικό τύπο της εποχής κατασκευής θα διαπιστώσετε ότι το ισχυρότερο επιχείρημα ήταν "να μη χαθούν τα 8,5 δισ δραχμές κοινοτικής χρηματοδότησης

 
At 14 November, 2009 , Blogger Pollux said...

Ευχαριστώ για την απάντησή σας. Δεν έχω υπόψη μου κάποιον άλλο χώρο που θα μπορούσε να φιλοξενήσει μια τέτοια εγκατάσταση με τα ίδια πλεονεκτήματα και γενικότερα τέτοιες εκτάσεις είναι πολύ λίγες και σπάνιες στο πολεοδομικό συγκρότημα. Σας εξέθεσα το επιχείρημα ότι ο ίδιος ο χώρος πέριξ του μουσείου έχει μεγάλο αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Δεν καταλαβαίνω την αντίθεσή σας στο εγχείρημα και στη θέση που δεν θα μπορούσε να είναι πιο κομβική και προσβάσιμη. (Μόνο για το ρεύμα από Αθήνα υπάρχει μια δυσκολία). Δεν σας απασχολεί δηλαδή όλο το χάος με μάντρες αυτοκινήτων, ανταλλακτικά, συνεργεία, υλικά οικοδομών κατά μήκος της εθνικής και το πρόβλημα είναι το μουσείο; Ακόμα νομίζω ένα νεοκλασικό μουσείο θα ήταν ξένο για την περιοχή. Αμφιβάλλω αν στην Ελλάδα χτίζονται νεοκλασικά κτήρια σήμερα, νομίζω μόνο στη Βρετανία και στις ΗΠΑ υπάρχουν παραδείγματα. Επίσης εσωτερικά (θα σας πρότεινα να επισκεφθείτε το μουσείο) η έκθεση είναι πρωτοποριακά διαρθρωμένη -για τα ελληνικά δεδομένα -. Υπάρχει το πλεονέκτημα του φυσικού φωτός και οι άνετοι χώροι, αμφιθέατρο, καφέ, αίθουσα πολυμέσων. Αυτά όλα προσθέτουν στο μουσείο. Σε σύγκριση με το αστρονομικά δαπανηρό μουσείο της Ακρόπολης, υπερτερεί σε πολλά ιδίως λόγω θέσης και ελεύθερου χώρου. Είναι αποτέλεσμα διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και επιλέχθηκε η καλύτερη λύση από όλες τις άλλες προτάσεις, πράγμα που νομίζω θα παραδεχόσασταν και εσείς αν είχατε δει τις άλλες μακέτες, (ενδιαφέρουσες και αυτές).
ΥΓ 1: Για το μικροκλίμα έχετε δίκιο, όσο για τους κατοίκους δυστυχώς δεν νομίζω να τους απασχολεί το φυσικό περιβάλλον. Κυριότερη διεκδίκηση είναι να έχουν πάρκινγκ για τα ΙΧ τους.

ΥΓ 2: Είχε βάση το επιχείρημα άσχετα αν προέρχεται από το συγκεκριμένο τύπο. Δυστυχώς όμως το μουσείο σήμερα υπολειτουργεί με κίνδυνο ακόμα και να κλείσει λόγω έλλειψης πόρων και προσωπικού.

 
At 14 November, 2009 , Blogger ΤΑΣΟΣ said...

"Δεν έχω υπόψη μου κάποιον άλλο χώρο"

Ριγανόκαμπος: σε μιά έκταση 100 στρμ που θα μπορούσε να δενδροφυτευτεί


"...το χάος με μάντρες αυτοκινήτων.."

Είναι ιδιωτικοί χώροι, κάποιοι απο αυτούς θα περιέλθουν στην αρχαιολογική υπηρεσία αφού αποζημιωθούν.
Ο Κήπος του Πρακτικού Γεωργικού Σχολείοου είναι δημόσιος χώρος. Δεν χρειάζεται αποζημιώσεις για να παραμέινει ελεύθερος χώρος η χώρος πρασίνου. Οι καταστροφείς ισχυρίζονται ότι δεν έχουν χρήματα να αποζημιώσουν του ιδιόκτητους χώρους που έχουν δεσμεύσει γιά ελεύθερουσ χώρους. Δεν ξέρω όμως την απάντησή τους γιατί κτίζουν τους δημόσιους χώρούς?

"...νεοκλασικό μουσείο..."

Εχει σχέση με το περιεχόμενό του και όχι τόσο με το περιβάλλον του


"...αμφιθέατρο, καφέ, αίθουσα πολυμέσων..."

¨Ηταν απαραίτητα η έπρεπε να γίνουν γιά να απορροφηθούν οι πιστώσεις?


"...θέσης και ελεύθερου χώρου..."

Υπάρχει λόγος τα parkings να είναι ασφάλτινα¨?
Ποιός είναι ο λόγος της ευτελούς περίφραξης?
Ποιές ανάγκες ικανοποιεί ο ανακατασκευασμένος οικίσκος στο πλάι του μουσείου?
Τα στενά πεζοδρόμια δεν τους προβληματίζουν?

"...το μουσείο σήμερα υπολειτουργεί..."

και γιά πολλά χρόνια ακόμη και γιά όσο η τεχνολογία κυριαρχεί των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών (κοινωνιολογία, φιλοσοφία, γιατί όχι και αρχαιολογία, ...)

 
At 15 November, 2009 , Blogger Pollux said...

@Τάσος

"Ριγανόκαμπος": βρίσκεται εκτός αστικού ιστού και στο μεγαλύτερο μέρος καλύπτεται από τόνους απορριμάτων σε χαμηλό βάθος πράγμα που πρακτικά θα σήμαινε ότι για να οικοδομηθεί μουσείο θα έπρεπε να γίνει εκταφή των απορριμάτων και απόθεσή τους αλλού με απαγορευτικό κόστος και κόστος για προσβάσεις δρόμους κτλ. (Περίμενα να μου πείτε Λαδόπουλος).

"Δημόσιοι χώροι" νομίζω ο συγκεκριμένος χώρος δεν είχε χαρακτηριστεί ως πλατεία ή πάρκο. Είναι ως ένα βαθμό λογικό το δημόσιο να χτίζει σε δημόσια ακίνητα γιατί δεν επιβαρύνονται άλλο οι φορολογούμενοι με αγορές απαλλοτριώσεις κτλ, εφόσον βέβαια τηρούνται οι περιβαλλοντικές προϋποθέσεις.

"Νεοκλασικό μουσείο" είναι θέμα υποκειμενικής προτίμησης.

"Αμφιθέατρο, καφέ, αίθουσα πολυμέσων": Σκοπός νομίζω είναι να φέρνουμε κόσμο στο μουσείο και όχι να διώχνουμε. Το αμφιθέατρο είναι απαραίτητο και εξυπηρετεί πραγματικές ανάγκες. Δεν υπάρχουν στην πόλη χώροι για διαλέξεις, συζητήσεις κτλ. Σκεφτείτε την περίπτωση της επίσκεψη ενός σχολείου ή μιας ομάδας στο μουσείο, που θα μπορούσαν να μιλήσουν στους μαθητές για το χώρο και τα εκθέματα, στο δάπεδο; Ακόμα το μουσείο πρέπει να είναι ανοιχτό στην τοπική κοινωνία και να οργανώνει συζητήσεις με σκοπό την προβολή και τον προβληματισμό για την τοπική ιστορία και τα ευρήματα. Και το καφέ χρειάζεται όχι μόνο γιατί προσελκύει επισκέπτες αλλά γιατί θα φέρνει και κάποια έσοδα που θα στηρίζουν το μουσείο. Και όχι δεν είναι περιττά έργα που έγιναν για να απορροφηθούν οι πιστώσεις. Δεν επιβάλλονται τέτοιοι όροι στα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Τώρα αν νομίζετε οτι όλο το μουσείο ήταν άχρηστο ότι δεν υπήρχε και τίποτα να εκτεθεί επιτρέψτε μου να διαφωνήσω κάθετα -500 και πλέον ψηφιδωτά υπάρχουν και από αυτά εκτίθενται 12-15-

"Parking"
Όχι δεν υπάρχει λόγος να είναι ασφάλτινα. Θα μπορύσαν να είναι και με πέτρα ή χώμα. Και γι αυτό και για την περίφραξη νομίζω ο λόγος είναι ίδιος σε όλα τα δημόσια έργα: σημειώνονται καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους οπότε για να παραδοθεί το έργο πιο γρήγορα θεωρείται ότι είναι ολοκληρωμένο ακόμα και όταν τελικά γίνονται αποδεκτές εκπτώσεις από την αρχική μελέτη σε κάποια σημεία π.χ. φύτευση πρανών, περιφράξεις κτλ. Κακή πρακτική και εφαρμόζεται πολύ συχνά.
Φοβάμαι δεν τον έχω υπόψη μου. Ίσως εννοείς το φυλάκιο στην είσοδο ή το κουβούκλιο δίπλα στον ωοειδή θόλο. Αν είναι το δεύτερο υποθέτω ότι είναι εκδοτήριο εισιτηρίων. Τα πεζοδρόμια δεν προβλημάτίζουν και πολλούς πολίτες που καταλαμβάνουν και ότι έχει μείνει από αυτά. Είπαμε πάρκινγκ να υπάρχει...

"Υπολειτουργεί"
Εδώ θα διαφωνήσω. Δεν κυριαρχεί η τεχνολογία επί του ανθρωπισμού. Οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία μας δεν υπολειτουργούν επειδή οι πόροι μας έχουν στραφεί εμφανώς σε τεχνολογικά πεδία. Δεν κερδίσαμε κάτι κάπου αλλού με το να μην επενδύουμε στον πολιτισμό. Άλλωστε δεν παράγεται δα και καμία τεχνολογία στην Ελλάδα. Τώρα αν το εργολαβικό κατεστημένο και οι προμηθευτές του δημοσίου έχουν καταφέρει να πείσουν ότι συντελούνται τεχνολογικά θαύματα αυτό δεν είναι και πραγματικότητα.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home